Koolibusside kontroll paljastas ulatuslikud rikkumised kõigil vedajatel

Transpordiamet kontrollis märtsi kahel esimesel nädalal koos politsei- ja piirivalveametiga Lääne-Virumaal Tapa, Haljala ja Kadrina valdade koolibusse. Kontrolliti 31 sõidukit, neist 22 koostöös politseiga ja üheksa ainult transpordiameti poolt. Kõigil kontrollitud bussidel tuvastati rikkumisi.

Murettekitavad rikkumised

transpordiameti veonduse järelevalve osakonna juhataja Karl Tiitson sõnas, et olukord on kurb ja iga lapsevanem, kelle laps käib koolibussiga, peaks muret tundma. Eriti häiriv on tema sõnul, et nii mõnedki vedajad ja veokorraldajad käituvad pahatahtlikult. Kaks bussijuhti otsustasid kontrolli nähes minema sõita – ühel neist olid ka lapsed bussis, teine jättis sel päeval üldse lapsed vedamata. Ühe teenusepakkuja puhul saadeti erakorralisele ülevaatusele neli bussi, ühel juhul tuli koolist laenata tulekustuti, et buss saaks lapsed turvaliselt koju viia.

Politsei- ja piirivalveameti Ida prefektuuri liiklusgrupi uurija Eduard Blaško rõhutas, et tehnilised nõuded ei ole pelgalt seaduses kirjas olevad reeglid, vaid nende eesmärk on tagada sõitjate ohutus. Ta lisas, et turvalisus ei tohi olla kompromiss. Lapsevanemad, õpetajad, vedajad ja bussijuhid peavad tunnetama vastutust – bussid peavad olema tehniliselt korras, lapsed turvavööga kinnitatud ja rikkumistest tuleb viivitamatult teavitada.

Tehnilised puudused

Kontrollide tulemusel saadeti erakorralisele ülevaatusele kuus bussi, üks buss oli üldse ilma kehtiva ülevaatuseta. See tähendab, et veerand kontrollitud bussidest ei oleks tohtinud lapsi vedada. Peamised puudused olid: puuduvad või taatlemata tulekustutid – näiteks ühel juhul oli kustuti viimati taadeldud 2013. aastal. Defektsed turvavööd ja mittetöötavad avariiväljapääsude haamrid. Armatuurlaual põlevad ohutuled, mis olid kinni kleebitud.

Probleemid bussijuhtidega

Suurem probleem ilmnes aga bussijuhtidega: ühel juhil oli juhiluba aegunud, üks juht ei olnud kunagi ametikoolitusel käinud. Mitmel juhil puudus pädevus juba üle kümne aasta. Osad juhid olid küll koolitusel käinud, kuid ei olnud dokumente uuendanud ega riigilõivu tasunud, mistõttu loeti nad seaduse silmis pädevuseta sõitjateks.

Üle pooltel bussidel puudus või oli ebakorrektne lasterühma märk. Samuti esines mitmetel juhtudel puudusi dokumentatsioonis, mis annab õiguse õpilasi vedada.

Ohutus peab olema prioriteet

Tiitson rõhutas, et koolibusside ohutusnõuded ei ole formaalsus, vaid need on seatud laste turvalisuse tagamiseks. Ta lisas, et vedajate kohustus on tagada, et nende sõidukid vastaksid kõigile kehtivatele nõuetele, sh lasterühma tunnusmärkide paigaldus ja nõuetekohane tehnoseisund.

Transpordiameti ja politsei kontrollide eesmärk on suurendada teadlikkust ning tagada, et laste vedu toimuks ohutult ja vastavalt seadustele. Kontrollid jätkuvad ka edaspidi.

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist