Florida vandekohus leidis reedel, et Tesla vastutab 2019. aasta surmaga lõppenud avarii eest, milles osales autopiloodiga varustatud Model S ning määras autotootjale 329 miljoni dollari suuruse hüvitise maksmise hukkunud naise perele ja raskelt vigastada saanud mehele.
Miami föderaalkohtu vandekohus otsustas, et Tesla peab maksma Naibel Benavides Leóni pärijatele ja tema endisele elukaaslasele Dillon Angulole 129 miljonit dollarit kompensatsiooniks ning 200 miljonit dollarit karistusliku hüvitisena.
Hagejate esindajad ütlesid, et see oli esimene kohtuasi, kus autopiloodi tõttu hukkus kolmas isik ja asi jõudis kohtuotsuseni. Hagejad taotlesid algselt 345 miljoni suurust hüvitist. Kuigi Tesla vastu on varem esitatud mitmeid sarnaseid hagiavaldusi seoses isesõitvate autode tehnoloogiaga, on need tavaliselt lahendatud kohtuväliselt või kohtunik on need tagasi lükanud. Seekord keeldus kohtunik juhtumit suvel lõpetamast, eksperdid usuvad, et see otsus võib julgustada ka teisi Teslat kohtusse kaebama.
„Ma arvan, et see on märgiline,“ kommenteeris Marquette’i Ülikooli õigusteadlane Alex Lemann. „See võib tähendada, et Tesla peab tulevikus maksma suuremaid summasid, et kohtuasju kohtuväliselt lahendada. See on esimene kord, kui Tesla mõisteti süüdi mõnes neist paljudest surmaga lõppenud juhtumitest, kus autopiloot on mänginud rolli.“
See otsus võib pidurdada Muski plaane veenda investoreid Tesla juhtrollis isesõitvate autode ja tulevaste robotaksode vallas. Tesla aktsia langes reedel 1,8%.
Juht ise tegeles roolis kõrvaliste asjadega
Kohtuasi käsitles 25. aprillil 2019 toimunud õnnetust, kus George McGee sõitis oma Model S-iga ligikaudu 100 km/h kiirusel ristmikule ning põrkas kokku tee ääres seisnud Chevrolet Tahoe’ga, mille juures viibisid kannatanud. McGee oli autot juhtides kummardunud, et põrandale kukkunud telefoni üles võtta ja väidetavalt ei saanud ta süsteemilt ühtegi hoiatust, kui sõitis läbi nii stoppmärgi kui ka punase fooritule.
„Juht käitus küll ebatäiuslikult, aga kohus leidis ikkagi, et Tesla oli osaliselt süüdi,“ kommenteeris Carnegie Melloni ülikooli autonoomsete süsteemide ekspert Philip Koopman. „Vandekohus ei saanuks Teslat süüdi mõista muul moel kui ainult juhul, kui et autopiloodis oli puudujääk – ja see on väga oluline.“
Benavides León paiskus väidetavalt 23 meetri kaugusele ja hukkus. Angulo sai tõsiseid vigastusi.
„Tesla kujundas autopiloodi kasutamiseks ainult kiirteedel, aga jättis teadlikult selle kasutamise piirangud kehtestamata, samal ajal kui Elon Musk kuulutas maailmale, et autopiloot sõidab paremini kui inimene,“ ütles hagejate advokaat Brett Schreiber. „Tänane otsus on õiglus Naibeli traagilise hukkumise ja Dilloni eluaegsete vigastuste eest.“
Eelmisel kuul teatas Tesla üle kümne aasta suurimast kvartalimüügi langusest ning kasuminumbrid jäid alla Wall Streeti ootustele.
Kohtuasja jälgis kogu autotööstus, sest otsus võib luua pretsedendi: kui vastutus pannakse ka tootjale, isegi kui juht tunnistab hooletust, suurendab see riske kõigile isesõitvate autode arendajatele.