Meremeeste ametiühingu (EMSA) hinnangul võib reisilaevanduse toetusmeetme kaotamine viia selleni, et Tallink viib oma parvlaeva Victoria koos ligikaudu 300 töökohaga Eesti lipu alt ära.
Reformierakondlane Mart Võrklaev peab sellist hoiatust Tallinki läbirääkimistaktikaks ning leiab, et võimaliku laevaregistri vahetuse põhjused oleksid mujal. Valitsuse kava kohaselt kaob reisilaevanduse toetusmeede järgmisel aastal ning nelja aasta jooksul hoitakse kokku ligi 40 miljonit eurot, vahendas ERR.
Kui valitsus näeb meetme kaotamises vajalikku kokkuhoiukohta keerulise eelarveseisu tõttu, siis merendussektori esindajad hoiatavad selle kahjuliku mõju eest Eesti positsioonile mereriigina.
Kliimaministeeriumi kantsler Marten Kokk ütles, et toetuse kadumine halvendab Eesti laevandusettevõtete konkurentsivõimet võrreldes naaberriikidega. Tema sõnul panustab Rootsi tänavu sarnasesse meetmesse 150 miljonit eurot, Soome 80 miljonit eurot, samas kui Eesti ettepanek nägi ette üheksa miljonit eurot aastas.
“See ettepanek leidis heakskiidu esmalt koalitsioonileppes, meil on selleks ka riigi abiluba ja meil oleks olnud selleks ka vahendid, aga viimasel hetkel poliitilist kokkulepet ei sündinud. Seetõttu me järgmise aasta eelarvesse seda enam sellisel kujul ei planeeri,” märkis ta.
EMSA juht Jüri Lember ütles, et toetuse kadumine võib viia olukorrani, kus mõni laevafirma, näiteks Tallink, otsustab oma aluse Eesti lipu alt välja viia.
Tema sõnul töötab parvlaev Victoria Tallinna–Helsingi liinil juba pikka aega kahjumiga. Lemberi hinnangul ei ole liinil piisavalt kaubavoogusid ega reisijaid ning omanikud ei saa sellist negatiivset tulemust lõputult taluda.
“Ma nimetaks ühte suurt laeva tegelikult tervikettevõtteks: seal on kahe meeskonna peale 300 töökohta. See võib tähendada sellise laeva Eesti lipu alt äraviimist ja kuskile teistele maailmameredele välja rentimist. Me teame, et pärast pandeemiat on juba kaks Tallinki laeva Euroopas seismas ujuvhotellidena, ilma et seal peal praktiliselt oleks Eesti töökohti,” rääkis Lember.
Ka Tallinki juhatuse esimees Paavo Nõgene ütles neljapäeval, et ilma riikliku toetuseta on keeruline saavutada Euroopa Liidus võrdseid konkurentsitingimusi ning tagada ühendused kriisiolukordades.
“Ilma vastavate toetusteta on seda väga keeruline praegusel ajal Euroopa Liidus võrdsetel alustel saavutada ning Eesti lipu alt lahkumine tähendaks masskoondamisi ja riigitulude kadu,” ütles Nõgene.
“See ei ole Eesti kui mereriigi huvides. Tallink on kliimaministeeriumiga kokku leppinud, et tekkinud olukorra üle peetakse nõu uue aasta alguses ning siis võiks selguda, milline on Eesti lipu all reisilaevanduse tulevik.”
Allikas: BNS
















