Austraalia laevaehitusfirma Incat lasi reedel Tasmaanias veele maailma suurima täielikult elektrilise laeva – 130 meetri pikkuse Hull 096, mis töötab ainult akutoitel ja on mõeldud parvlaevaliini teenindamiseks Buenos Airese ja Uruguay vahel.
Laev ehitati Lõuna-Ameerika parvlaevaoperaatorile Buquebus, et sõita üle Río de la Plata jõe, mis moodustab piiri Argentiina ja Uruguay vahel. Hull 096 suudab vedada kuni 2 100 reisijat ja 225 sõidukit, pakkudes samal ajal rekordilist energiatõhusust ja nullheitmega transporti.
“Oleme Tasmaanias ehitanud tipptasemel aluseid üle nelja aastakümne, aga Hull 096 on meie kõige ambitsioonikam, keerukam ja tähtsam projekt,” sõnas Incati juhatuse esimees Robert Clifford.
Laev on varustatud üle 250 tonni akudega, mille koguvõimsus on üle 40 megavatt-tunni. See energia suunatakse kaheksasse elektrilisse veepumpa, mille tootjaks on Soome ettevõte Wärtsilä. Incat rõhutab, et nende energiasalvestussüsteem on neli korda suurem kui ükskõik milline varasem merelaevanduse lahendus maailmas.
Laeva nimi, China Zorrilla, on austusavaldus 2014. aastal lahkunud Uruguay filminäitlejale, keda peetakse üheks oma maa kultuuriikooniks.
Sisemusesse tuleb ka 2300 m² suurune maksuvaba ostuala, millest saab suurim kaubanduskeskus parvlaeval. Enne esimesi merekatseid, mis on plaanitud selle aasta lõpus, tuleb lõpule viia veel sisetööd, akude paigaldus ja süsteemi integreerimine.
“Me ei ehita lihtsalt ühte laeva – me ehitame tulevikku,” sõnas Incati tegevjuht Stephen Casey.
“See alus tõestab, et suurmastaabilised, vähese heitega transpordilahendused pole mitte ainult võimalikud – need on olemas juba praegu,” lisas Casey.
Kas oodatakse kogu valdkonna elektrifitseerimist?
ÜRO andmetel moodustab laevandus ligikaudu 3% maailma aastasest CO₂ heitmest. Seetõttu peavad eksperdid Hull 096 käivitamist oluliseks verstapostiks kogu valdkonna elektrifitseerimise suunas.
RMIT ülikooli kestliku linnaplaneerimise lektor Dr Liam Davies lisab, et kuna tegemist on regulaarse parvlaevaliiniga, on see väga hea testjuhtum, millest õppida, kuidas elektrifitseeritud laevandus tegelikkuses toimib.
“Selliste lahenduste kaudu saame teada, mis töötab ja mis mitte – ning see võib viia ka konteiner- ja kaubalaevade elektrifitseerimiseni,” lisas Davies.
Laeva täismassi ega kaalu pole tutvustustes otseselt mainitud, aga arvestades, et Incat’i sarnaste 130 m alumiiniumkatamaraanide täismass jääb vahemikku 3000–5000 tonni sõltuvalt konfiguratsioonist ja varustusest ja et elektriajam on lisakaaluks, siis võib Hull 096 hinnanguline täismass olla tõenäoliselt umbes 4000–4500 tonni. Täpne kaal sõltub veel sellest, kas loetakse sisse kogu siseruumide sisustus ja täislaetud reisijate/veokite koormus.