Norra mees Johan Helberg ärkas neljapäeva hommikul ja leidis, et tema fjordiäärse maja ees oli maabunud hiiglaslik konteinerlaev. 135-meetrine (443-jalane) NCL Salten oli teadmata põhjusel sõitnud otse kaldasse – vaid mõne meetri kaugusel Helbergi kodust. “See on üks väga kobakas uus naaber, aga küll ta varsti läheb ära,” kommenteeris Helberg Norra televisioonikanalile TV2.
Uinaku ajal maabus laev aeda
Helberg oli kogu sündmusest esialgu teadmatuses – ta magas sel ajal rahulikult. Esimesena märkas sündmust naaber Jostein Jorgensen, kes kuulis kella viie paiku hommikul suurt kolinat ja nägi, kuidas laev täiskiirusel kaldale lähenes. Ta jooksis Helbergi uksele, helistas mitu korda uksekella, kuid tulemusteta. Alles telefonikõnega õnnestus Helberg üles äratada.
“Kellahelin käis ajal, mil ma eriti ust avada ei taha,” ütles Helberg hiljem. Kui ta lõpuks aknast välja vaatas, nägi ta ebatavalise vaatega silmitsi seismas: laeva erkroheline ja oranž vöör kõrgus tema õuel. “See oli päris absurdne.”
Laev vigastas Helbergi maja juures küttekaablit, kuid mees tõdes, et olukord oleks võinud olla palju hullem. “Kui see oleks liikunud viis meetrit rohkem paremale, oleks see kivikaldale roninud ja otse majale sisse sõitnud,” ütles ta NRK-le.
Vaata videost kui lähedal laev majale on:
@roald975317
🤣🤣🤣Trondheim, Norway
♬ Angel’s Healing Whisper – D.ai.GO
Uinunud tüürimees, käivitunud maalihkeoht
Õnnetuses keegi vigastada ei saanud. Pardal oli 16 meeskonnaliiget – nende seas norrakad, leedukad, ukrainlased ja üks venelane. Õnnetuse põhjust uurib Norra politsei, kes on esitanud süüdistuse laeva teisele tüürimehele – ukrainlasele 30ndates eluaastates, kes tunnistas ülekuulamisel, et oli enda vahetuse ajal magama jäänud. “Tegemist oli vahetuse vastutava ametnikuga,” kinnitas prokurör Kjetil Bruland Sørensen.
Maandumine vallandas maalihke, päästeoperatsioon kestab
Neljapäevane kokkupõrge vallandas ka maalihke, mistõttu Norra Rannikuhaldus viis järgmisel päeval läbi geotehnilised uuringud, et hinnata piirkonna stabiilsust enne laeva teisaldamist. Laev kuulub ettevõttele Baltnautic, kuid sõidab Küprose lipu all. Pääste- ja kahjukulude eest vastutab laeva rentinud ettevõte NCL, mille tegevjuht Bente Hetland kinnitas, et nad on algatanud sisemise uurimise.
“Me hindame praegu laeva kahjustusi ja uurime juhtumi põhjuseid, et rakendada vajalikke samme edaspidiseks ohutuse parandamiseks,” ütles Hetland. “Praegu on meie kõige suurem prioriteet turvaline ja kontrollitud päästeoperatsioon.”
Esmaspäeva hommikuse seisuga on laev endiselt Johan Helbergi maja ees kinni, oodates edasist tegevuskava.