Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjon kinnitas esmaspäeval uuendatud seisukohad juhilubade direktiivi kohta. Direktiivi kohaselt saab tulevikus saatjaga auto juhtimise õigus olla vähemalt 17-aastasel noorel. Kui noor juht saab 18-aastaseks, ei pea ta enam sooritama uut eksamit ega juhiluba vahetama.
Komisjoni esimees Peeter Tali meenutas, et Eesti alustas kaks aastat tagasi läbirääkimisi ettepanekuga lubada saatjaga sõitu juba 16-aastaselt, kuna Eestis on sarnane lahendus juba aastaid kasutusel.
„Kuna paljudes liikmesriikides pole alaealistel seni auto juhtimise õigust olnud, siis see ettepanek toetust ei leidnud. Küll aga võib kompromissina direktiivi järgi tulevikus saatjaga sõita vähemalt 17-aastane autojuht,“ sõnas Tali. „Väga positiivne muudatus on see, et edaspidi ei pea noored juhid 18-aastaseks saades uut riiklikku eksamit tegema ega juhiluba vahetama, lisaks hakkab saatjaga sõitmise õigus kehtima terves Euroopa Liidus.“
Direktiivi ülevõtmiseks tuleb Eestil muuta kehtivat piiratud juhtimisõiguse regulatsiooni. Samas ei tähenda see, et 16-aastased Eestis edaspidi juhendajaga sõita ei saa – sõidupraktika raames jääb see võimalus alles. Praegu kehtivad juhendajale rangemad nõuded kui saatjale, kuid direktiivi ülevõtmisega võidakse kaaluda nende lähendamist.
Lisaks soovitakse direktiiviga anda 17-aastastele õigus juhtida koos saatjaga ka C1- ja C-kategooria mootorsõidukeid. Eesti on nõus kompromissina toetama, et nende kategooriate puhul kehtiks saatjaga sõidu skeem kas üle Euroopa Liidu või riigisisese valikuvõimalusena.
Kui direktiiv sellisel kujul jõustub, hakkab uus kord Eestis kehtima alates 2029. aastast.
Valitsuse esitatud seisukohti juhilubade direktiivi eelnõu kohta tutvustas komisjoni istungil Kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler Sander Salmu. Euroopa Liidu asjade komisjon otsustas valitsuse seisukohad heaks kiita konsensuslikult, arvestades majanduskomisjoni arvamust.
Allikas: BNS