Luksuskaupade kõrval on Euroopa Liidus üha sagedamini sihikule võetud ka toiduained ja alkohoolsed joogid, mille võltsimine kujutab tõsist ohtu nii rahvatervisele kui ka majandusele. Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ameti (EUIPO) andmetel on eriti ohustatud just vein ja kange alkohol, mille müügikaod ulatuvad igal aastal 2,3 miljardi euroni ning mis põhjustavad hinnanguliselt 5700 töökoha kadumise. Maksutuluna jääb liikmesriikidel saamata ligi 2 miljardit eurot.
Kuritegelikud võrgustikud, kes tegelevad võltsingutega, kasutavad saadud tulu muu hulgas uimastikaubanduseks ja küberkuritegevuseks. Näiteks 2024. aastal viidi koostöös Europoli ja Interpoliga läbi operatsioon, mille käigus konfiskeeriti 22 000 tonni võltsitud toiduaineid ja 850 000 liitrit peamiselt alkohoolseid jooke – koguväärtusega 91 miljonit eurot.
Ka Eesti ei jää sellest puutumata
Hinnanguliselt kaotab meie toiduainesektor igal aastal võltsingute tõttu 7 miljonit eurot ning tööta jääb rohkem kui 26 inimest. Europoli värske aruanne hoiatab, et e-kaubanduse kiire kasv suurendab oluliselt toiduvõltsingute levikut, eriti kuna kurjategijad suudavad manipuleerida märgistuste, pakendite ja tootmisprotsessidega.
Lisaks alkoholile konfiskeeritakse liidu piiridel ka muud võltsitud toidukaupa – küpsiseid, pastatooteid, krõpse, maiustusi ning eriti palju võltsitud oliiviõli, juustu ja liha, mis esinevad tuntud Euroopa päritolunimede all. Peamised võltskaupade päritoluriigid on Türgi ja Hiina.
Lisaks majanduskahjule toovad võltsitud toiduained kaasa tõsiseid terviseriske
Neist on leitud metanooli, elavhõbedat, fiproniili, insektitsiide ja pestitsiide.
Selle taustal algatas EUIPO ülemaailmse võltsimisvastase päeva raames kampaania „Mis on teie laual?“, mille eesmärk on suurendada teadlikkust toiduvõltsingutega seotud ohtudest.
„See on ühine võitlus, millesse peavad panustama kõik – ametiasutused, tootjad ja tarbijad,“ rõhutas EUIPO tegevdirektor João Negrão. „Võltsitud toiduainete ja jookide tarbimine kujutab rahvatervisele tõsist ohtu ning kampaaniaga loodetakse anda inimestele vajalikud teadmised, kuidas võltsitud tooteid ära tunda.“
EUIPO soovitab:
-
Osta toitu ja jooke ainult usaldusväärsetest allikatest (ametlikud jaemüüjad, kaubamärkide kodulehed)
-
Kontrollida märgistusi, päritolu ja sertifitseerimislogosid (nt ELi geograafilise tähise märgised: KPN, KGT, GTT)
-
Olla tähelepanelik õigekirjavigade, kehva viimistluse ja ebausutavate pakendite suhtes
-
Kasutada autentimisvahendeid nagu QR-koodid ja hologrammid
EUIPO on ELi amet, mis haldab kaubamärkide, disainilahenduste ja alates 2023. aastast ka käsitöö- ja tööstustoodete geograafilisi tähiseid. Amet teeb koostööd nii ELi sees kui rahvusvaheliselt, et tugevdada intellektuaalomandi kaitset ja tagada aus konkurents.
Allikas: BNS