Venemaa uute autode müük on kokku kukkumas. Asjad on niivõrd halvad, et tööstuse püsimiseks võib vaja minna riiklikku sekkumist.
Märtsis 2025 langes autode müük võrreldes eelmise aastaga 45%, ohustades kogu autotööstuse tulevikku.
Uute autode müük Venemaal on järsult vähenenud. Euroopa Ettevõtlusliidu (AEB) andmetel müüdi 2025. aasta märtsis Venemaal vaid 83 000 autot – see on 45% vähem kui samal ajal eelmisel aastal. Esimese kvartali lõikes langes müük 26%, kokku 254 000 autoni.
AEB-i hinnangul on see kolmas suurim müügilangus viimase kümnendi jooksul. Näiteks 2022. aasta märtsis – kuu pärast sõja algust Ukrainas – kukkusid müüginumbrid 59% ning 2015. aasta alguses finantskriisi ajal 36%.
Seekord on olukord aga eriti tõsine. AEB-i autotootjate komitee juht Aleksei Kalitsev ütles: „Praeguse trendi jätkudes võib tööstuses tekkida kriis, mis nõuab riigipoolset kiiret sekkumist.”
Tema sõnul uskusid paljud ostjad, et mõned varem lahkunud autotootjad naasevad Venemaa turule. Seda aga pole juhtunud, mis on ainult suurendanud edasi lükatud nõudlust. See võib tulevikus küll kasvu soodustada, ent seni on turg tugevas languses ning tööstus ei pruugi ellu jääda.
Paljud tuntud autotootjad, nagu Ford, BMW, Lamborghini, Toyota ja Mercedes-Benz, on pärast Ukraina sõja algust lõpetanud oma tegevuse Venemaal või lahkunud täielikult. Mõned maksid töötajatele lahkumishüvitisi, müüsid oma varad maha või lõpetasid tootmise. Sanktsioonid on samuti räsinud kodumaiseid autotootjaid, tekitades neile märkimisväärset rahalist survet.
Kui trend jätkub, võib Venemaa autotööstus seista silmitsi sügava kriisiga, mille ületamiseks ei pruugi pelgalt nõudluse kasvust enam piisata.