Alustuseks olgu mainitud, et Meesteleht ei propageeri automaksu vältimist. Küll aga on oluline vaadelda, millistel juhtudel tegelikult automaksu Eestis tasuma ei pea ning mis ka juriidiliselt on korrektsed (eeldustel, et tegu pole näiliste tehingutega tehingu tegeliku sisu varjamiseks).
Automüügiettevõte
Alustame seda väikest artiklite sarja ühe lihtsama versiooniga. Näiteks kui soovid osta hobiauto ja seda hiljem edasi müüa kasumiga, aga automaksu järgi suurt igatsust pole, ning auto ostu eesmärk on tulu teenimine, ongi sõiduki ettevõttele ost väga loogiline tegu. Aga pane tähele – hobisõiduk tähendab siin kohal mitte “hobisõite”, vaid hobiks on auto müügist raha teenimine, mis on äriühingu tegevuse põhieesmärk. Kui ostad firmale sõiduki, mida Sa ei registreeri, aga kasutad isiklikeks sõitudeks, võib eelduslikult nõuda nii registreerimist (ning tasu), aastamaksu, kui ka erisoodustuse tasumist.
Proovinumbrid
Kuna välismaa registreerimisnumbrid enamasti kaotavad kehtivuse võõrandamise järgselt, peaks autole panema proovinumbrid, kui sooviks liikluses autoga osaleda. Proovinumbritega saab automüügi ettevõte transportida sõidukit punktist a punkti b, kuid seda teatud eesmärkidel:
- Eestisse müügiks toodud või Eestis valmistatud sõiduki müügieelsel proovi- või katsesõidul;
- Eestisse sissetoodud sõiduki omal käigul sõitmisel piiripunktist või tolliterminalist (tollilaost):
- kauplusesse (ettevõtja territooriumile);
- Transpordiametisse (registreerimiseelsesse tehnonõuetele vastavuse kontrolli);
- ühest müügikohast teise.
Allikas: Transpordiamet.
Proovi- ja katsesõidud
Otseselt pole kirjas ega paika pandud, palju proovi- või katsesõite teha võib. Samas kindel on see, et iga päev PROOVIDA toidupoes käia ei ole seaduse eesmärk. Samas on iga sõidukiga teatud hulk toiminguid, mis on igal juhul soovitav teha, ning paljud asjaarmastajad on kindlal veendumusel, et auto, mis vähemalt teatud kilomeetrid läbib iga nädal, kestab paremini. Iseasi, kas näiteks uuele autole kilomeetreid oleks kasulik peale üldse sõita, kui tahta sealt tulu teenida…
Müügiks ostetud sõiduki registreerimistasu ja aastamaks on 0.- EUR!
Seda siis eeldusel, et autot arvele ei võeta, ning tavakasutuses ei kasutata. Arvele võtmine ei ole loogiline samm, kui eeldad, et potentsiaalne ostja võiks tulla väljastpoolt Eestis.
Nii võimegi eeltoodut arvesse võttes väita, et kui osta mõni põnevam auto raha teenimise nimel ning sõidud piirduvad auto näitamise, hoolduse, pesude ja proovisõitudega ei peagi automaksu maksma, kui autot omab automüügiks loodud ettevõte ja isiklikud sõidud puuduvad.
Kokkuvõtvalt ei tasu hobisõitude tegemiseks osta autot sellise struktuuriga, sest kaasneb maksurisk ning tehinguteahela tegelik sisu on teine. Lisaks peab proovinumbrite igakordse kasutamise sõidupäevikus registreerima ning kindlustamine on raskendatud.
Küll aga investeeringuks ostetud Ferrari või Rolls-Royce võiks selliselt enda 10 sõitu aastas teha küll!
Nädala autonurk on sõidukitele suunatud rubriik, kus vaatame põnevaid ja päevakohaseid sõidukeid ning kõike, mis nendega seondub.
Saada vihje: toimetus@meesteleht.ee