Euroopa Liit andis teisipäeval esialgse heakskiidu digitaalse juhiloa arendamisele ning katseaja kehtestamisele uutele juhtidele, mis on osa liiklusohutuse tõstmise reformipaketist.
Kokkuleppeni jõudsid Euroopa Parlamendi ja Euroopa Liidu Nõukogu esindajad teisipäeva varahommikul. Digi-juhiloa kasutuselevõtt on kavandatud 2030. aastasse, seega natuke peab veel ootama.
17-aastastele juhtidele kehtestatakse saatjaga autojuhtimise süsteem, mis on tõestanud end tõhusa meetmena liiklusohutuse parandamisel. Teatud tingimustel võib seda laiendada ka noortele veoautojuhtidele.
Uutele autojuhtidele kehtestatakse üle EL-i vähemalt kaheaastane katseaeg, mille jooksul kehtivad rangemad reeglid ja karmimad karistused, sealhulgas alkoholijoobes või turvavööta sõitmise eest.
Uus direktiiv seab esikohale jalakäijate, jalgratturite, tõukeratturite ja teiste kergliiklejate ohutuse. Juhtidel tuleb nii teooriaeksamil kui ka praktilistes katsetes tõendada oma teadlikkust riskidest, mis ohustavad vähekaitstud liiklejaid.
Uus direktiiv näeb ette ka katseaja algajatele autojuhtidele, et vähendada nende osalusel toimuvate õnnetuste arvu. Statistika näitab, et iga viiest surmaga lõppenud liiklusõnnetusest kahes on osaline alla 30-aastane juht.
Lisaks kehtestatakse uued nõuded juhtide füüsilise ja vaimse tervise hindamiseks.
Need meetmed on osa liiklusohutuspaketist, mille eesmärgiks on vähendada liiklussurmasid ja -vigastusi Euroopa teedel 2030. aastaks poole võrra. Reformile on veel vaja ametlikku heakskiitu nii Euroopa Parlamendilt kui ka Nõukogult.
Parlament lükkas eelmisel aastal tagasi ettepaneku teha tervisekontroll kogu EL-is kohustuslikuks ja nüüd otsustati, et liikmesriikidel jääb vabadus otsustada, kas kehtestada juhiloa väljastamise eel tingimusena tervisekontroll. Näiteks ei ole Prantsusmaal või Saksamaal kohustuslik teha tervisekontrolli juhilubade tarbeks, kuigi mõlemas riigis kehtivad mõningad mööndused. Eelmisel aastal Repairen Driven Newsis aga avaldati, et suur osa küsitletud saksa autojuhtidest tegelikult pooldavad tervisekontrolli nõudmise kehtestamist juhilubade saamiseks.
Euroopa Liidus hukkub iga aasta pea 20 000 inimest liiklusõnnetustes.