Kui varem odavnesid kasutatud autod kiiresti, siis täna enam mitte. Kes autoturul ringi vaatab või mõne aasta tagant oma autot vahetab, on kindlasti märganud, et hinnalangused pole enam samad, mis 10–15 aastat tagasi. Jutt ei käi automaksust, vaid autode pikaajalisest turuväärtusest ja selle muutumisest.
Mõned näited ajaloost
Kui vaadata 20 aastat tagasi, siis kümneaastase auto sai kätte umbes kümnendikuga selle algsest hinnast. Näiteks endise miljonikroonise E38 või W140 võis kümne aastasena osta umbes saja tuhande krooniga.
Euro aja alguses sai ka esimesed BMW E60 mudelid kätte 7000 euro kandis ning sisuliselt kandsid korralikud autod sellist hinnasilti peaaegu 10-12 aastat.
2018 aasta E-klass kandis sama hinnasilti kasutatuna 3-4 aastat, sõltumata lisandunud kilomeetritest.
2015 aasta ja uuem Lexus RX kannab sama hinnasilti sisuliselt 5 aastat.
Peamine muutus on seotud uute autode hinnaga
Kui uue auto hind tõuseb, siis kasutatud auto väärtus langeb vähem. Kui inimene on harjunud autot iga 3–4 aasta tagant vahetama, kuid uus mudel maksab nüüd 20–30 000 eurot rohkem, siis ta mõtleb ostu pikemalt järele. See omakorda hoiab kasutatud autode hinnad kõrgemal. Kui uue auto hind oleks jäänud samale tasemele nagu eelmise mudeli puhul, kukuks ka kasutatud auto hind madalamale.
Raha väärtus langeb
Inflatsioon mängib samuti oma rolli. Uute autode tootmiskulud sõltuvad otseselt raha väärtusest – kui palgad, tooraine, transport ja muud kulud tõusevad, kallineb ka uue auto hind. Kuna inimeste vajadus liikumise järele ei kao, kasvab nõudlus kasutatud autode järele ja see hoiab nende hinnad kõrgemal.
Tehnoloogiad
Tarbija seisukohast tunduvad autod sarnased, kuid tootjad peavad korraga täitma kahte suurt ootust – autod peavad olema võimalikult keskkonnasõbralikud, ent samal ajal vastupidavad ja suutma läbida pikki vahemaid.
Tegelikult pakub ka kümneaastane auto enamasti juba üsna sarnaseid mugavusi ja lisasid nagu uus mudel. Tarbijale võib auto tunduda sama, kuid tootja jaoks tähendab see kõrgemaid kulusid ja seega ka kõrgemat hinda.
Erand kinnitab reeglit
Muidugi on erandeid – eriti 1–2 aasta vanuste autode puhul, kus turuhinda mõjutavad rohkem mudelivahetused ja 4–5 aasta lõikes amortisatsioon. Küll aga on selge, et 10–15 aastat tagasi sai 1500–2000 euro eest korraliku väikse sõiduauto või umbes 10 000 euro eest kümneaastase premiumklassi masina. Täna on numbrid hoopis teised – ja sama on ka raha väärtusega.